Wednesday, June 10, 2009

Quantum Farms

Mitt i den vackra Vallebygden alldeles utanför Lerdala ligger Quantum Farms, uppfödning och utbildning av förstklassiga travhästar. Hurvida dom faktiskt är förstklassiga kan man ju diskutera i all evighet, men dom föder i alla fall upp sjukt många hästar. 26 föl skulle det tydligen bli i år.
Jag började sko på Quantum redan 2003, i dess tidiga begynnelse. Då hade dom ca tio tävlingshästar i ett stall utanför Skara som tränades av en dansk demontränaren (?). I början behövdes min expertis en halv dag i veckan, något som kom att ändras allt eftersom...
I samma veva hade avelsverksamheten i Lerdala börjat ta fart. Ett stort lösdriftstall byggdes och i och med att den första årgången unghästar skulle börja tränas så flyttades hela verksamheten till Lerdala.
Under åren har både rakbana, rundbana, skrittmaskin mm mm tillkommit och för min del innebar det två hela arbetsdagar i veckan.
Hösten 2006, när det var dags för ännu en kull blivande stjärnor att påbörja sina första travande steg mot ett ev Elitlopp och evig berömmelse, kände jag att mina två dagar inte riktigt räckte till. Alternativet var att utöka och därmed säga upp andra kunder, eller tvärt om... Jag valde det senare alternativet.
Sedan dess har man sporadiskt följt Quantums framgångar via Travronden eller gamla bekanta som fortfarande jobbade kvar.
Tills plötsligt en varm vårdag i maj, då min telefon ringer.

-Ja, det är Jocke.

-Hej, Stig här på Quantum Farms. Kommer du ihåg mig?

-Ja för fan, hur är läget?

-Vi har problem med hovslagare, förstona ser förjävliga ut...

-Hm, ska kolla lite hur jag har det, jag hör av mig.

Pratade sedan med min trogne vapendragare och personlige psykolog Thomas om han var sugen på att hänga på och verka en hel hög med fölston och unghästar.
Tack och lov så svarade han ja och ett par veckor senare svängde en blå Jumpy och en bananbil in på stallbacken i Lerdala. Till dags datum har vi hunnit med tre arbetsdagar och har ytterligare en inbokad.
Hingst verkning ute i det fria
Lunchpaus på Pizzeria Torget i Timmersdala
Ännu ett sto får sina hovar åtgärdade



Alla är inte lika förtjusta i oss

3 comments:

  1. Vilken hunkig kollerga du har! Vem är det?? Kan man få hans nummer eller?

    ReplyDelete
  2. Jag är rädd att han är gift...

    ReplyDelete
  3. "generad"

    Synd att du klippte bort i filmen när hästjä..pojken till slut stod still! Nästa gång ska jag ta fram kameran och filma dina flygturer. Hästen före denna som du verkade hoppade ju jämfota framåt så bakhovarna susade förbi din skalle trots att du verkade i fram.. spännande! Tur att du inte märkte det...
    Nästa vecka öser vi på igen!

    ReplyDelete