Monday, January 5, 2009

Vasaloppet...

Min kära syster ringde precis och frågade hur vi skulle göra med resan till Mora och Vasaloppet första helgen i mars?
Första mars...
Mora...
Vasaloppet..

-FAN-
Det är ju snart inser jag, och lika fort inser jag att jag inte alls är så vältränad som man föreställde sig, då för snart ett år sedan, när man glad i hågen anmälde sig till världens största långlopp på skidor, igen...

Det är ju just det, IGEN.
Jag har åkt lopphelvetet två gånger, båda gångerna lovat mig själv efter loppet att skänka skidorna till föräldralösa barn i Eritrea eller något liknande.

Men människan har en fantastisk förmåga att förtränga traumatiska upplevelser. Så konstigt nog ligger man där i husvagnen, några timmar efter målgång, och funderar på om man inte skulle åka nästa år igen...

"Den som bestiger Fuji är en vis man, den som gör det två gånger är en idiot" (japanskt ordspråk)

Som om ens egna begränsningar inte räckte så har jag som sagt var min otäckt vältränade syster att tampas mot i år också också. Ev också vår bror, men han har en dum ovana att bara åka halva loppet så han räknas inte ;)

Men som den sanna tävlingsmänniska jag är så vägrar jag att ge upp innan målgången i Mora.
Nu gäller det att hitta och utnyttja mina styrkor och de andras svagheter.
Maria må vara mer vältränad, men jag har erfarenheten, jag har vart där ute, jag har sett lidandet, jag har kännt smärtan, jag vet vad som väntar...

Det viktigaste är inte att vinna, utan att segra väl

4 comments:

  1. Hej Jocke! Skutt här! ;) Sprang på din blogg och tänkte att jag måste ju skriva några rader till dig. Är det bra med dig där nere i södra sverige? Här uppe är det bara bra. Börjar bli mildare väder nu. Skönt!
    Lycka till med vasaloppet. Jag avundas dig inte. ;)
    Kolla in på min blogg om du vill.

    chaarnet.blogg.se.

    Lite dåligt med uppdaterinarna där. Men ibland chockerar jag och slänger in några inlägg. ;)

    Kram kram!
    Jeanette.

    ReplyDelete
  2. ... tänkte bara titta in lite snabbt och berätta att jag är på väg till löpträningen. Det var bara det ;-)

    /sys

    ReplyDelete
  3. Vasalopp, haha. Jag är som sagt i Trysil nu och man har träffat på några sådanadär som åker på längden. Vilka idioter ;) varför inte använda tyngdlagen :)

    ReplyDelete
  4. Tillsammans är stark käre bror. Och ensam är inte alltid bäste dräng... Se på mig, jag kan fan inte få en sticka i fingret utan att ringa och berätta för alla jag känner och be om råd...

    ReplyDelete